Knivskjelodden, het échte noordelijkste puntje van Europa

Eline Door Eline

We zijn nu een aantal dagen op reis en we bevinden ons ver boven de poolcirkel. Als je dan zo ver bent gekomen moet je natuurlijk wel het noordelijkste puntje van het Europese vasteland bezoeken. Makkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn maar liefst drie plekken die beweren het meest noordelijke puntje van Europa te zijn. Dit zijn Kinnarodden, Knivskjelodden en de Noordkaap.

Knivskjelodden (71° 11′ 08″ NB) blijkt het echte noordelijkste puntje te zijn, maar dit is niet bereikbaar met de auto. Om toch naar Knivskjelodden te komen moet je een wandeling maken van 18 kilometer. Dat betekent 9 kilometer heen en 9 kilometer terug. Natuurlijk moesten we toch écht dit meest noordelijke puntje bereiken, daarom besloten we de uitdaging aan te gaan!

Op een parkeerplaats aan de E69 parkeren we onze auto. Goed voorbereid gingen we op pad. We hadden voldoende eten, voldoende water, goede kleding (+ extra) en we hadden beiden een GPS tracker geïnstalleerd op onze telefoon voor het geval er mist op zou komen en we het pad niet meer goed konden volgen.

De route naar Knivskjelodden wordt goed aangegeven met een grote rode T. Die rode T is niet altijd goed te zien van veraf, maar omdat veel mensen stenen rondom de T hebben neergelegd kun je al van veraf zien waar de route ongeveer naar toe gaat. Heel handig! Wij hebben ook letterlijk ‘een steentje bijgedragen’.

Volg de stenen met een grote rode T © Wegwijsnaar.nl

Knivskjelodden

Een steentje bijdragen. ©Wegwijsnaar.nl

Het landschap is woest en er is niet echt een pad. Er liggen ontzettend veel stenen die afgewisseld worden met stukken moeras. Het is zwaar wandelen. Onze gemiddelde wandelsnelheid was 2,66 km per uur. Reken maar uit hoe lang je dan bezig bent als je 18 kilometer moet wandelen. Maar we zijn vastberaden en gericht op ons doel. Stukje bij beetje komen we verder. Er zijn niet veel andere mensen die de route wandelen. Toevallig drie mensen voor ons, maar kilometers lang komen we niemand tegen. De mensen voor ons zien we ook al snel uit ons zicht verdwijnen en je bent dan echt helemaal alleen tussen alle stenen, op bijna het noordelijkste puntje van het Europese vasteland. Het uitzicht is adembenemend. Even staan we stil, maar dan besef je dat je nog een lange weg te gaan hebt en we wandelen weer verder.

Het woeste landschap op de route naar Knivskjelodden. ©Wegwijsnaar.nl

Het is een prachtige wandeling met afwisselend landschap. Aan het begin van onze route kwamen we zelfs nog wat wild tegen. Een kudde rendieren. Ook zie je hier en daar flink wat marmeren stenen. Ze glinsteren ontzettend mooi in de zon. Ik heb een stukje marmer meegenomen naar huis.

Marmeren stenen op de route naar Knivskjelodden. ©Wegwijsnaar.nl

Na al een aantal uur gewandeld te hebben komt de Noordkaap in zicht. Het ziet er indrukwekkend uit.
Als de zee even later ook zichtbaar wordt denk je dat je er bijna bent. Parallel aan de Noordkaap lopen we verder. Knivskjelodden ligt maar een kilometer verder richting het noorden dan de Noordkaap. Het pad gaat hier steil naar beneden. Op de heenweg natuurlijk niet zo erg, maar je realiseert je gauw genoeg dat je dit straks weer terug naar boven moet lopen.

De zee is in zicht!! © My Little Travel Stories

Je denkt dat het einde van de wandeling nadert als je dichtbij zee komt maar niets is minder waar. Het zwaarste van de tocht moet nog komen. Het landschap wordt steeds minder makkelijk bewandelbaar. Veel moerassen, veel hoogteverschil, veel gladde stenen en gaten en kieren. We doen over dit stuk nog een flinke tijd langer dan we over de overige stukken deden. Omdat het vrij nat is ligt er veel gladde modder. Als je niet goed uitkijkt glij je snel weg. Desalniettemin is het uitzicht prachtig! Je kijkt direct op de Noordkaap.

Knivskjelodden

Ontzettend mooi uitzicht over de zee waar de Atlantische oceaan en de Barentszzee samen komen. © Wegwijsnaar.nl

Uitzicht op de Noordkaap vanaf Knivskjelodden. ©Wegwijsnaar.nl

Het einde nadert. Je weet dat je er bijna bent. De Noordkaap ligt al achter ons en eigenlijk zijn we ook wel toe aan een break. En dan zien we het ineens: het meest noordelijke punt van het Europese vasteland! Fantastisch! Vanuit mijn enthousiasme let ik niet meer goed op waar ik loop en ik glij zo een grote modderpoel in. Helemaal zwart van de modder krabbel ik weer een beetje op. Dat was niet zo slim… Maar het maakt niet uit. We hebben onze namen in het logboek geschreven die je hier kunt vinden en we hebben nog even genoten van een welverdiende lunch.

Onze namen staan in het logboek. ©Wegwijsnaar.nl

Toen was het tijd om terug te gaan. De terugweg was verschrikkelijk zwaar. Op de terugweg loop je eigenlijk de hele route bergopwaarts. Het moeilijk begaanbare landschap helpt natuurlijk ook niet mee en we hebben al flink wat kilometers in de benen zitten. Ons water is inmiddels ook op, maar er zijn een aantal stromende beekjes waar je je flesjes opnieuw kunt vullen. Dat doet ons wel goed. We zetten nog even aan en na een wandeling van dik 7 uur zijn we weer terug bij de auto. We zijn erg moe, maar heel trots en blij met deze ervaring 🙂

Wil je ook de route naar Knivskjelodden lopen?

De route naar Knivskjelodden is echt een aanrader. Het is een prachtige wandelroute. Het geeft echt een kick om naar het echte noordelijkste puntje van het Europese vasteland te wandelen. Als je genoeg tijd hebt zou ik deze route zeker proberen te lopen 🙂

Het is echter, zoals ik hierboven al beschreef, een hele pittige wandeling met moeilijk begaanbaar landschap. Door dit moeilijk begaanbare landschap doe je best lang over de wandeling. Wij deden er 7 uur over. In principe kan iedereen deze route wandelen. Als je niet fit bent, nooit wandelt of sport of niet goed ter been bent zou ik niet zo heel snel aanraden om deze wandeling te maken, maar als je het wel doet, neem er dan in ieder geval een dag de tijd voor. Uiteindelijk kan je het natuurlijk op je eigen tempo wandelen. Rustig aan, het komt sowieso helemaal goed 🙂 Let er wel op dat de terugweg een stuk zwaarder is dan de heenweg.

Verder is het belangrijk dat je genoeg proviand meeneemt en je goed kleedt. Het weer kan hier binnen no-time omslaan. Wij liepen op een stralende dag maar de mist kwam snel achter ons aan op de terug weg. Op dit noordelijke punt is het heel vaak mistig. Hou daar dus rekening mee. Het is ook – in verband met de mist – slim om een GPS tracker aan te zetten. Als je dan door de mist niet meer goed kunt zien waar de rode T’s staan kun je in ieder geval je eigen route teruglopen.

Als laatste zou ik aanraden om deze wandeling op goede wandelschoenen te lopen. Er komen op deze route regelmatig gladde stukken en stukken met moeras voor. Zeker als het mistig is of regent is het handig om goede wandelschoenen te hebben. Ik had het zelf niet hoor dus het is geen absolute must, maar ik had het zelf wel fijn gevonden om te hebben.